Hållbart sortiment
Så här skapar vi ett hållbart sortiment.
Få saker påverkar hur hållbara vi är som företag mer än de produkter vi faktiskt säljer; hur de är tillverkade och vilka ingredienser de innehåller. Ett hållbart sortiment är hållbart både för planeten, kunderna och de som arbetar med att producera våra varor. Det kräver att vi kontinuerligt utvecklar vårt sortiment och hjälper kunder att hitta och välja hållbara alternativ.
Delar vi är extra stolta över inom området
- Vi har genomfört en GAP-analys mot de delmål som satts inom ”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” i syfte att kunna uppdatera våra interna målsättningar.
- Under året har vi tagit fram en avskogningspolicy för att säkerställa att vi inte bidrar till förlust av skogsområden.
- Inom ramen för vårt medlemskap i Riskgrödeplattformen har vi tagit fram en gemensam kravställning för hållbar palmolja och soja.
- Våra kommunikationskampanjer kring hållbarhetsteman som växtbaserade alternativ, att välja råvaror efter säsong, att minska sitt svinn och att välja svenskproducerade råvaror.
- Under året började vi presentera CO₂e-data på artikelnivå för vårt livsmedelssortiment vilket medföra stora möjligheter att sänka vår samlade klimatpåverkan.