Optimera Lunchserveringen
Bättre mat, kortare köer och nöjdare kunder. På tidningshuset by Pontus har man lyssnat på sina kunder och tänkt ett extra varv för att förbättra lunchupplevelsen.
Lunchköerna i en kantin kan lätt ringla lång vid tolvsnåret. På Tidningshuset har man vänt på varvet på ett sätt som gör att gästen aldrig står still utan är i ständig rörelse när denne tar sin mat. Den varma maten kommer också allra sist i varvet vilket gör att den fortfarande är varm när gästen går och sätter sig. De har också infört betalning i mobilen så att köerna till kassan förkortas. Andra smarta lösningar som kortare avstånd för att fylla på bröd/grönsaksbuffe och coachade medarbetare som förstår vikten av att hålla fräscht gör att Tidningshuset har kunnat halvera tiden från ankomst till att gästen sätter sig och äter!
En annan nyhet är att priset för lunchen varierar beroende på tid. Är man tidig eller sen (före 11.15 och efter 13.00) är det helt enkelt billigare att äta lunch. Marcus Ekman, Concept och Business developer ser små förändringar i trycket på lunch vid 11.30-12.00.
- De flesta är vanemänniskor, vilket gör att många har svårt att ändra sina rutiner. Men genom att erbjuda möjligheten och ständigt marknadsföra det får man fler och fler att förändra sina lunchmönster och se fördelarna med både ett bättre pris och en behagligare lunchupplevelse om man vill undvika stressiga miljöer. Och varenda gäst som upptäcker detta bidrar ju till en jämnare beläggning som är bra.Fokus på rätten
En annan förändring Tidningshuset har gjort är att helt slopa lunchrubriceringen: Kött, Fisk, Veg för att neutralisera rätternas definition. Fokus ligger nu på att rätten ska låta god och se tilltalande ut, vare sig det är kolja eller blomkål.
- Senaste åren har vi sett en stadig ökning på veganskt och i takt med att kockarna blir bättre på den typ av mat ökar gästers efterfrågan och med det får vi en mycket positiv spiral som gynnar alla och vår miljö. Det är en både rolig och viktig utveckling för framtiden.
Marcus bästa tips för andra som vill optimera sin lunchservering:
- Lyssna på kunden och ha alltid kunden i fokus under alla minuter under lunchserveringen. Det är lätt att överrationalisera och förenkla så att ens egen arbetsdag blir enklare, men till slut står man där med en dålig gästupplevelse istället.
- Var maximalt förberedd när lunchen öppnar.
- Ha tillräckligt med utrustning så att du slipper springa och fylla på, återigen för att kunna hålla fokus på kund.