Rutiner vid produktlarm
Här hittar du som leverantör all information kring rutiner vid produktlarm.
Menigo ska omedelbart kontaktas via produktlarm@menigo.se om det förligger behov av att återkalla en produkt på grund av hotad säkerhet eller annan typ av kvalitetsproblem.
Nedan finner du obligatorisk information som skall uppges i samband med produktlarmet för att vi ska kunna göra en relevant bedömning av larmet och agera snabbt.
Fakta som ska framgå i produktlarmet till Menigo:
- Leverantör
- Kontaktuppgifter för frågor gällande larmet
- Kontaktuppgifter för hantering av returer
- Produktbenämning
- Varumärke
- Produktstorlek (vikt/volym)
- Leverantörens artikelnummer
- Menigos artikelnummer
- Orsak till produktlarm, beskrivning
- Riskbedömning för konsument: hög, medel, låg
- Bäst före-datum och batch-kod på berörda artiklar
- Utleveransdatum av aktuell produkt till Menigos regionlager samt volym
- Förväntad åtgärd av Menigo: endast stopp på lager eller stopp på lager och återkallelse från slutkund (Menigo debiterar en avgift för varje kundkontakt)
- Hur ska Menigo hantera berört parti på lager?
- Hur ska Menigos kunder hantera berört parti vid återkallelse: retur /kassering