När vi går in i det nya restaurangåret är pandemin slut sedan länge, men vi kan konstatera att dess effekter ännu inte helt passerat. Det är tydligt att gästernas beteenden och prioriteringar förändrats och att lågkonjunkturen bromsar upp konsumentintresset tillfälligt. Och en sak står bortom alla tvivel; hållbarhet kommer fortsätta vara den hetaste frågan i vår bransch även framöver.
– Mycket har faktiskt förbättrats och många aktörer tar stort ansvar, men det är samtidigt så att vi som grossist tillsammans med både producenter och restaurangägare kan göra ännu mer för att göra en positiv skillnad, säger Maria Ode.
Uppgång för svenska musslor och ostron
En fortsatt viktig trend är arbetet med att motverka svinn och ta hand om restprodukter. Men Maria Ode pekar också på våra hav och sjöar som den kanske viktigaste utgångspunkten. De svenska musslorna och ostronen kommer behöva vinna mark i köken, men även svenskodlade alger och tång är en källa till fortsatt inspiration.
Många kockar har omfamnat vinsterna i att använda sig av exempelvis sockertång eller dulce för att infusera såser eller använda i rimmlag.
– Intresset för både tång och alger som livsmedel ökar och de är dessutom en hållbar källa för protein och näringsämnen, så potentialen är väldigt stor eftersom de kan odlas i stor skala i Sverige. De kan dessutom bidra till att både stärka vår livsmedelsproduktion och minska vårt klimatavtryck.
Dags att nyttja bortglömda fiskarter
Som ett svar på nödvändigheten i att bredda fiskkonsumtionen bortom våra vanligaste arter som lax och torsk är det också fler och fler som utforskar möjligheterna som oväntade arter ger.
– Vi har flera fiskarter i våra nordiska vatten som är bortglömda eller ignorerade traditionellt sätt. Men det är sannolikt att de successivt kommer att nå våra menyer i olika former. Småfiskar som smörbultar, tobisfiskar och skarpsill är bara några exempel och det ska bli spännande att se vad våra kockar kommer skapa, säger Maria Ode.
Billigare och enklare råvaror trendar
En annan växande trend är att restauranger väljer billigare och enklare råvaror, och istället låter hantverket göra jobbet för att inte låta smak och kvalitet bli lidande.
– Råvarans kvalitet är såklart fortfarande viktig. Men när gästernas beteenden förändrats har restaurangerna anpassat sig. Det är en spännande påminnelse om hur viktig kockens roll och kompetens är när det gäller att skapa smakupplevelser.
"Fermentering är det nya"
Och teknikerna behöver inte alltid vara de nyaste. 2025 är också året då vi mer och mer blickar bakåt i tiden i jakten på nya smaker.
– Fermentering är det nya! Det har verkligen fått ett uppsving tack vare ökande intresse för hållbarhet, hälsa och naturliga tillverkningsprocesser (clean label). Vi ser mer av drycker som kombucha, kvass och mjölksyrad cider. Precisionsfermentering och hyper-fermentering kommer ge en ny generation baslivsmedel, säger Maria Ode.