Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

5 tips för kommunikation på krogen

Anette Rosvall är kommunikatören som blev kokboksförfattare och sedan grundade Stellagalan. Hon brinner för att berätta om mat – så vi bad henne att dela med sig av sina bästa kommunikationstips för krögare.

Anette Rosvall har många strängar på sin lyra. Hon har skrivit 15 kokböcker, är matstylist och -fotograf och var dessutom med och grundade Stellagalan 2018. På cv:t står dessutom kommunikatör, sommelier, lärare och formgivare – och det är kanske just kombinationen av mat- och berättarpassion som binder samman alla hennes projekt.

– Jag har lagat mat sedan jag var 12 år gammal, och blev också tidigt tidningen Amelias mat- och dryckesprofil. Så jag har berättat om mat och matlagning i mer än 20 år. Mitt fokus har alltid legat på att få fram glädjen i matlagningen, ta bort prestationen och lyfta hur härligt och kul det är med mat.

Stellagalan ska lyfta kvinnor i branschen

Men en sak som inte var så kul var alla de galor och prisutdelningar som Anette besökte i sin roll som journalist och jurymedlem. Överallt var det bara män.

– På gala efter gala var det män som vann kockpriser, och manliga krögare som uppmärksammades av manliga prisutdelare. Till slut så tröttnade jag på det och tillsammans med tolv andra tjejer startade vi Stellagalan 2018.

Jämlikhet behövs i alla branscher, men enligt Anette Rosvall är behovet kanske extra stort i Restaurangbranschen.

– Branschen har en gammal inbyggd machokultur som många vill ändra på, och Stellagalan står på två ben. Den glittriga glammiga prisgalan, samt det lösningsorienterade forumet – där människor i branschen diskuterar och funderar på hur vi faktiskt ska lösa de problem vi alla är överens om existerar. I årets digitala forum så kommer vi till exempel att lyfta frågor som kvinnligt företagande i restaurangbranschen, hur kvinnor tävlar samt utbildningsfrågan – hur får vi in fler kvinnor som krögare och kockar?

Även Anettes engagemang i Stellagalan handlar alltså till stor del om kommunikation.

Så vi passade på att be henne att dela med sig av sina 5 bästa tips för krögare som vill blir bättre på att kommunicera med sina gäster.

 

5 tips för bättre kommunikation på krogen

  1. Gör en målgruppsanalys. Detta tips kommer först eftersom det kanske inte finns något viktigare än att veta vilka dina gäster är – och vilka dina drömgäster är.

– Vilka besöker din krog och vilka VILL DU ska besöka din krog? Vad vill dessa människor äta och dricka, och hur vill de bli kontaktade online? Vad uppskattar de med en krog och vad tycker de inte om? Genom att svara på de här frågorna så blir det mycket lättare att veta hur du ska bygga upp din restaurang, säger Anette Rosvall.

  1. Kommunikation är mer än bara ord. Det är lätt att tro att kommunikation bara handlar om vad man säger eller skriver, men enligt Anette Rosvall är det mycket mer än så.

– Vilka dukar du har på bordet, vad personalen har på sig och vilka viner som finns på vinlistan – allt det kommunicerar olika saker till gästerna. Därför är det viktigt att du verkligen tänker igenom vilken slags krog du vill driva – och att det syns i allt du gör.

  1. Var konsekvent. Om du vill driva en fine dining-restaurang så måste du göra det genomgående.

– Det går inte att lura gästen. Om du har tjusiga tallrikar men billiga viner så kommer det att märkas. Så gör jobbet först – fundera noga på den röda tråden – och låt det sedan genomsyra allt du gör. Var en thaikrog på riktigt eller var ett gatukök på riktigt, vad du än gör så gör det på riktigt. 

  1. Allt är digitalt. Att ha en digital närvaro är inte längre något man gör för att nå en yngre målgrupp – tvärtom är det snart det enda sättet att nå någon alls.

– Min 80-åriga mamma är med på Facebook, så du måste finnas där också. Skillnaden mellan olika åldrar är snarare vilka digitala kanaler de använder och hur de tycker om att tilltalas där. Men du måste ha en plan för att synas digitalt, annars kommer gästerna att hitta till dina konkurrenter i stället. Fråga dig själv hur du syns på Google, på Facebook, på Instagram och så vidare. Du kanske inte ska finnas överallt, men du måste veta varför och varför inte.

  1. Ta hjälp med kommunikationen. Alla människor är bra på olika saker. Vill du kommunicera rätt med dina gäster så ta hjälp av någon som vet hur man gör.

– Gör inte misstaget att tro att du kan allt själv. Låt någon ta professionella bilder, låt någon annan skriva texterna och låt en tredje fundera över hur du bäst syns i olika sammanhang på internet. Det kanske kostar en slant, men det lönar sig. Dessutom frigör det tid så att du kan fokusera på det du gör bäst.