Jakten på nya måltidsupplevelser
Matsveriges tankar kring vad som gäller nu. Trender och spaningar från jordens hörn.
Vad väntar runt hörnet, är renodlade brunchrestauranger nästa stora trend och vilka nya måltidsupplevelser gäller i höst? Hur tänker Matsverige kring framtid, innovation och omvärldsanalys – Länge leve måltiden har tagit tempen på branschen, både här hemma och på andra sidan jorden. Runt bordet har vi Albin, Anna, Nina och ?
Varmt välkomna, säger Arvid Axland, vår värd för idag!
Hur mår den svenska brunchen?
Brunchtrenden är ett internationellt fenomen som växer. Är lilla Sverige redo, frågar Arvid.
–Jag tror att renodlade brunch-restauranger kommer starkt. Vi har sett det i USA under flera år. Och nu är det Sveriges tur. Trenden med specialiserade brunch-restauranger är stark, säger Anna.
–Yes, en bra brunch känns som en stark trend som kommer mer och mer i Sverige. Att traditionella caféer blir mer likt restauranger, med lite mer matiga, frukost och äggbaserade rätter, säger Albin.
Håller begreppet brunch på att vidgas?
–Pandemin har lärt oss att det går utmärkt att dagtid gå ut och äta brunch. Allt fler restauranger erbjuder en à la carte-meny som till helgen heter brunch. Som från lunch leder upp till middag. Eller att man serverar samma meny hela dagen, med matiga, äggbaserade rätter. Brunch-begreppet bli helt klart mer och mer vidgat, säger Anna.
Dags för bordsserverad buffé?
Allt tyder på att den klassiska buffén ersätts av bordsservering. Vad tror ni, frågar Arvid.
–Ja, jag tror det, det funkar för oss helt klart, säger Moa. Vi satsar på kvalitet framför kvantitet och bordsserveringen ger en förhöjd service för kunden. En större upplevelse helt enkelt. Sen går ju allting i cirklar, så vem vet vad som händer i framtiden.
Är Sverige redo för fler nischade restauranger?
Extrem specialisering syns ju i fler och fler branscher. Även inom svensk restaurangbransch. Men kan det slå i större skala, frågar Arvid.
–Tveksamt, det är svårt att hitta gästunderlaget i Sverige för att kunna nörda ner sig i en unik produkt, säger Albin.
Nina: Finns det någon annan produkt som kan funka?
Ta inte betalt för upplevelsen!
Arvid: Oavsett om man specialiserar sig på en produkt eller ett mer klassiskt restaurangupplägg – bör vi bli bättre på att kommunicera andra värden än bara maten?
–Yes. Det är inte bara entrecoten som kostar 375 kr. Det är en minnesvärd helkväll i gästens liv. Vi kan bli mycket bättre på att utbilda gästen i värdet av helhetsupplevelsen av restaurangbesöket, att ta betalt för rätt saker, säger Albin.
Fler matkronor på restaurang
Svensken lägger väldigt mycket tid hemma i köket. Och inte minst pengar på mat och då handlar det inte bara om de där roliga helgmåltiderna, utan mer: Vad ska vi äta ikväll, frågar Arvid.
–Fler borde gå ut och äta oftare och lägga sina matkronor på restaurang. Eller upptäcka hur härligt det är att få god, nyttig restaurangmat hembudat lite oftare, säger Nina
–Ja och tyvärr består Take Away alltför ofta av dålig Fast Food. Vi borde bli bättre på att erbjuda Good Fast Food, säger Moa.
Private Kitchen och Dark Kitchen – här för att stanna?
Vi svenskar gillar ju att bjuda hem varandra till måltider, borde inte detta bli en succé här? Båda dessa fenomen är ju en miljardindustri, främst i Asien, undrar Arvid.
–Detta är restaurangernas svar på kontorshotell. Här måste man vara kostnadseffektiv och Dark Kitchens kommer inte att utplåna vanliga restauranger, de kompletterar snarare varandra. Vanliga restauranger i Sverige har inte kök anpassade för att enbart arbeta med take away. Pandemin har satt fart på denna utveckling och vi svenskar är duktiga på att använda appar. App-maten behöver inte ha en riktig restaurang som man går till. Det behövs ett centralkök som bara sysslar med utkörningsmat. Det har ingenting med det vanliga restaurangköket, säger Anna.
–Jag tror mycket på detta. Om det bygger på att våga erbjuda unika måltider. Man vill gå hem till det där härliga argentiska paret som grillar genuina argentiska korvar, säger Anna.
Vad tror ni om Pop Up-restauranger?
Pop up-fenomenet inom restaurangvärlden håller på att växa sig stark också i Sverige. Det handlar om tillfälliga matställen som kan dyka upp i fabriker, i andra restauranger eller i någons hem. Är detta en övergående trend eller här för att stanna, undrar Arvid.
–Att man någon gång i månaden bjuder in till middag i ens garage, det har ju varit enormt lyckat. Ofta knökfullt, så det tror jag kommer bli ett permanent beteende. Om inte annat är det ett bra sätt för krögaren att trycktesta om ens nya restaurangkoncept flyger eller inte, säger Anna.
Runt Bordet
Värd:
Arvid Axland - Upplevelsedesigner
Medverkande i panelen:
Nina Wahgren-Gill - Head of Commercial, Menigo
Albin Edberg - Kock och kreatör
Anna Norström - Journalist och matskribent för bl.a. SVD och White Guide.
Moa Klingsell - Restaurangchef och delägare, Restaurang Aslplund
Private Kitchen
Här handlar det mer om själva lokalen – det kan vara hemma i köket hos en privatperson, under en befintlig restaurang eller högt upp i en kontorsfastighet. Tanken är att erbjuda en unik måltid för ett begränsat sällskap.
Dark Kitchen
Även kallat Ghost Kitchen, Virtual kitchen eller Skuggkök. Det handlar om restaurangkök som endast betjänar kunden genom leverans av mat baserat på online- eller telefonbeställning. En separat livsmedelsleverantör eller flera tillsammans som arbetar från en befintlig restaurangs kök.