I huvudet på en krogentreprenör
Pontus Frithiof är kocken som blev krögare som blev krogentreprenör. Som valde bort fine dining på Stureplan till förmån för museirestauranger, tågservering och nya storsatsningen på Arlanda.
Det har gått 20 år sedan en 26-årig Pontus Frithiof öppnade sin första krog, Pontus in the Green House. Sedan dess har ´Pontus´ blivit ett av Sveriges starkaste krogvarumärken, och det är ingen slump.
– Att servera bra mat och leverera en härlig upplevelse är så klart a och o, men att arbeta med sitt varumärke är superviktigt och har varit en medveten strategi hela tiden. Vi har satsat väldigt mycket på PR-delen, att synas i rätt sammanhang och att använda sociala medier på rätt sätt, berättar Pontus Frithiof.
Även om Sverige idag är hem åt en rad stora krogkoncerner är det få som är lika välkända för allmänheten som just Pontus. En av anledningarna är att Pontus Frithiof hela tiden sneglat på andra branscher för inspiration.
Inspiration från andra branscher
– Mina förebilder finns inte alls bara inom krogvärlden – utan lika mycket inom andra delar av entreprenörsvärlden. Jag tycker om att laga mat, men jag älskar också att göra affärer och att utveckla kundmötena och affärerna. Därför kallar jag mig inte kock, även om jag i mitt hjärta och i min utbildning är kock, utan restaurangentreprenör. Det som hjälpt mig komma hit är nog att jag är minst lika mycket företagare som kock.
Att under 20 år bygga ett varumärke har krävt svåra och medvetna val. Ett av de stora besluten var att stänga ner Stureplanskrogen ´Pontus!´.
– Det är ju många krögares dröm att ha en restaurang på Stureplan, men vi gick med förlust varje år. Det var inte hållbart. Så vi bytte spår. Idag har vi ingen fine dining, utan vill i stället förbättra maten för så många som möjligt på tåg, muséer och flygplatser.
Bli en bra arbetsgivare
Det är så klart också ett sätt att sprida varumärket Pontus till ännu fler. Men, säger Pontus Frithiof, om man vill arbeta med sitt varumärke räcker det inte med att tänka på gästerna.
– Det är också jätteviktigt att arbeta med att vara en bra arbetsgivare. Det är så man får duktig personal att stanna och här ligger krogbranschen lite efter. Vi har heller inte varit bäst på det här, men det finns åtminstone på agendan på ett helt annat sätt än förut. Jag tycker om att arbeta med personalfrågor, och bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke, och även här kan det löna sig att snegla på andra branscher för inspiration.
Ett annat tufft val för Pontus, som person och som varumärke, har varit att lära sig att säga nej.
– Vi får nog in 25 till 50 erbjudanden om året kring krogar och andra typer av samarbeten. Här har det varit väldigt viktigt för mig att träna på att säga nej, och att verkligen fundera över hur ett JA skulle påverka företaget och varumärket.
Från finkrog till flygplats
En möjlighet Pontus Frithiof verkligen inte kunde säga nej till var dock att driva restaurang på Arlanda. Det var heller inte ett erbjudande utan Pontus hittade själv lokalen och platsen. För, som han säger, det är kul att sticka ut hakan.
– Det finns ingen annan namnkunnig kock på Arlanda, och efter att vi stängt ner på Stureplan behövde vi verkligen hitta en ny kassako. Dessutom är det en utmaning, för ingen åker ju till Arlanda för att äta. Och ingen åker i extra god tid för att sätta sig på en restaurang.
I dag driver Pontus två krogar och en lounge på Arlanda, och ur ett varumärkesbyggande perspektiv finns det få saker som kan konkurrera med att driva krog på en flygplats.
– Ja, det är klart att det en ganska bra placering om man skulle vilja expandera ut i världen, säger Pontus Frithiof med ett leende.
Bygg ett krogvarumärke – Pontus bästa tips
- Tänk som en företagare. Ta lärdom av duktiga företagare, inte bara av duktiga krögare.
- Tänk på ditt arbetsgivarevarumärke. Visst, det är viktigt att dina gäster tycker om dig, men minst lika viktigt att du har ett bra rykte inom branschen. Det är dina anställda som ska möta dina gäster varje dag.
- Tänk PR. Det behöver alla företagare göra, och med sociala medier kan alla bli bra på att marknadsföra sig själva.
- Tänk långsiktigt. Att byta Stureplan mot Arlanda kanske inte känns som ett hett byte, men det beror helt på vad den långsiktiga strategin är.
- Lär dig att säga nej. Ditt varumärke påverkas av allt du sätter ditt namn på. Så tänk till innan du säger ja.
Det här är Pontus Group
- Antal verksamheter: 18 försäljningsenheter från och med augusti 2019.
- Omsättning: Cirka 95 miljoner kronor i egna bolag, 165 miljoner kronor inklusive franchiseverksamheter.
- Nästa projekt: Lansering av ett nytt bageri/kafé/lunchställe på Gjörwellsgatan 30