Visit Sweden: Måltidsupplevelsen är en besöksanledning i sig
Satsa på måltidsupplevelser och involvera gästerna i råvarornas ursprung. Det är Jenny Kaisers, Chief marketing officer på Visit Sweden, bästa tips för att attrahera turister.
– Själva måltidsupplevelsen är ofta en besöksanledning i sig. Berätta därför om det lokala och unika i ditt erbjudande redan innan gästen ens bestämt var de ska äta eller resa.
Hur har pandemin påverkat turismen i Sverige?
– Pandemin har inte bara drabbat svensk turism, utan de flesta av världens branscher och det globala resandet har i stort sett avstannat. Men ännu är det för tidigt att säga hur den långsiktiga påverkan kommer att bli. Vad vi kan se i trendrapporter så står Sverige sig fortfarande starkt som attraktivt turistmål. En utmaning är att vi har sett en liten försvagning inom attributen ”säkerhet” och ”trygghet”. Det kommer att bli viktiga områden för både oss och besöksnäringen att arbeta aktivt med framöver. I övrigt så ser vi att Sverige som ”nation brand” är fortsatt starkt vilket är glädjande och viktigt på många sätt.
Hur får vi tillbaka besökarna till Sverige igen?
– Sverige är unikt på många sätt och vi har som resmål haft en väldigt fin tillväxt under lång tid. Det innebär att Sverige är välpositionerat. Vår tillgängliga natur och hållbara livsstil är centrala pusselbitar i positioneringen av Sverige och något vi ska fortsätta bygga på. Samtidigt vet vi inte hur pandemin kommer att slå och just nu jobbar vi mer kortsiktigt med fokus på att bidra till besöksnäringens återhämtning så mycket vi bara kan.Vilka trender kommer vi se i restaurang- och upplevelsebranschen under våren?
– Det växande intresset för det lokala, inte minst inom maten har fortsatt att öka. Den lokala maten uppfattas som tryggt och hållbart. Det finns ett fortsatt stort intresse för matupplevelser utomhus på restaurang eller i naturen.
– Troligen kommer även sommaren 2021 att vara starkt präglad av pandemin. Många längtar efter nya möten och restaurangernas måltidsupplevelser och och kommer säkert att söka sig tillbaka till detta så fort det bara går.
Har du några tips till våra krögare och hur de ska marknadsföra sig mot inhemska och utländska besökare?
– Själva måltidsupplevelsen är ofta en besöksanledning i sig. Berätta därför om det lokala och unika i ditt erbjudande redan innan gästen ens bestämt var de ska äta eller resa. Använd den egna hemsidan och sociala medier, det kan tyckas självklart, men få arbetar aktivt med sina kanaler. Våra målgruppsanalyser visar att det finns ett stort intresse i att lära sig mer om maten, människorna bakom maten och kulturen. Samt att på olika sätt aktivt få delta och på så sätt känna sig ännu mer som en del av upplevelsen. Det behöver inte vara så avancerat. Att plocka några ingredienser från naturen till måltiden eller träffa en matproducent höjer också värdet på upplevelsen.
2019 lanserade ni kampanjen ”The Edible Country” – med syfte att lyfta Sverige som ett mat- och naturland. Hur gick kampanjen och har ni någon annan lansering på gång, riktad mot just restaurangbranschen?
–”The Edible Country” är ett av Visit Swedens mest framgångsrika koncept och kreativa plattformar. Där har vi, tillsammans med våra partners, regioner och destinationer tagit konceptet hela vägen ut i bokningsbara matupplevelser ute i naturen. Det är ett integrerat koncept som omfamnar allt som svensk måltidsturism och det svenska varumärket står för och genomslaget har varit fantastiskt.
–Vi planerar att fortsätta bygga på detta och kommer under året att ta konceptet vidare, preliminärt redan i maj. Matupplevelser i sig innefattar så många dimensioner där restaurangupplevelsen självklart är en central del av våra besökares upplevelse. Inte bara när det kommer till aktiveringen av alla våra sinnen utan minst lika mycket när det kommer till mötet med alla fantastiska entreprenörer, matkonstnärer, kockar, restauratörer och producenter som Sverige har.
Vi kommer att hylla och lyfta fram ambassadörer för Sverige– ett av många initiativ till att stödja både den inhemska turismen såväl den internationella på sikt.
Läs mer om de senaste trenderna inom måltidsturism på visitsweden.se