Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Coca-Cola ikoniska glasflaska

Många associerar Coca-Cola med julen och jultomten. Med sin röda sammetsdräkt, vita lockiga skägg och fryntliga framtoning har tomten från Coca-Cola blivit ett välbekant inslag vid jul.

Faktum är att ”vår” tomte har hjälpt till att skapa och definiera den moderna jultomtens utseende och personlighet. Oftast ses han med Coca-Colas ikoniska glasflaska i handen. Visste du att det är en svensk bakom designen på glasflaskan?

Konturflaskan, en svenskättling

År 1916 skapades den ikoniska konturflaskan som kommer att bli världens mest kända förpackning. Svensken Alexander Samuelsson som har emigrerat från Surte i Västergötland till USA några år tidigare, har ett avgörande finger med i spelet när flaskan kommer till och än idag står hans namn på patentet.

Coca-Cola utlyser en designtävling

Allt börjar med att The Coca-Cola Company utlyser en designtävling i USA i syfte att hitta en förpackningsdesign som särskiljer drycken från konkurrenternas. Designbriefen lyder: ”Flaskan ska vara så unik att den går att känna igen även i ett mörkt rum, bara genom att känna på den. Den ska även gå att identifiera via skärvorna om den krossas mot marken”.

En ikon som lever vidare

Alexander Samuelsson leder designarbetet på företaget Root Glass Company och hans team vinner tävlingen och flaskan går i produktoin 1916 i Terra Haute i Indiana. Flaskans form smalnas av något för att fungera i dåtidens buteljeringsmaskiner och har sedan dess sett likadan ut. Designen – med den böljande mittdelen och de karakteristiska kurvorna – har blivit omtalad som den mest framgångsrika produktdesignen någonsin.

Coca-Cola med vänner på julbordet

Kontinuerliga förbättringar och innovationer för långsiktig kategoritillväxt

1953 såldes Coca-Cola för första gången i Sverige i glasflaskor med tjocka bottnar i tunga trätråg​. Sedan dess har det gjorts flera förbättringar för en hållbarare glasportfölj, bland annat följande de senaste åren:

2015 ställde Coca-Cola om från flergångs-glas till engångsglas vilket bland annat sparade 43 miljoner liter vatten per år​.
2019 konverterades Sprite från grön till klar flaska för ökad återvinningsgrad​.
2024 lanserades pappersetikett. I april började Coca-Colas arbete mot att byta ut samtliga plastetiketter inom Coca-Cola, Fanta och Sprite 330ml glasflaskor till pappersetiketter. Detta innebär en minskning av cirka 2,1 ton* plast per år.
2024 ökade andelen återvunnet material till 61%. Mer återvunnet material och 100% svensktillverkat glas ger ökad produkttillgång och minskat klimatavtryck.

Nästa år fyller flaskan 110 år och än idag hittar du glasflaskan överallt runt om i världens alla hörn – på restauranger, vid turistattraktioner och i små byar.