Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Fem saker Kronfågel hoppas se i branschen 2025

Kronfågels Head Chef Stefan Superti ger sin syn på vad han tycker branschen borde fortsätta med, haka på eller vara först med under 2025

1. Bouillon

Ett gammalt franskt arbetarkoncept som jag vill se komma tillbaka, mustiga soppor med en enklare bit kött. Funkar med inspiration från alla världens kök, en personlig favorit är italiensk bondsoppa. Väldigt smakrikt, funkar till en rimlig peng med bra marginal och perfekt om man har en mindre erfaren kock i köket. När du öppnar den här restaurangen, ring mig!

    2. Fortsätt fritera

    Absolut ingen ny trend men jag har inte fått nog av friterad mat i år. Låt landets fritöser bubbla och folket få onödigt mycket krisp. Fried chicken sandwich, wings, friterad kycklinginnerfile eller bara småsnacks. Det spelar ingen roll, du har mitt intresse.

    3. Mellanrätter under 125 kronor

    Mellanrätter är kanon men de måste komma ner i pris om de verkligen ska vara mellanrätter och inte huvudrätter. Jag vill se enklare tekniker och ett större prisvärdestänk kommande år. Lägg nivån så att jag blir lockad att köpa 2-3 extra rätter, då är vi tillbaka till vad det är och borde vara - tapas. Ett bra sätt att uppnå detta skulle vara att fler ställen använder mindre ädla detaljer.

    4. Fortsatt högre status på de offentliga köken.

    Här kommer jag slå ett slag för restaurangvärldens osjungna hjältar, de offentliga köken. Jag är sjukt glad att vi är partners till Sveriges offentliga kockar. En inspirerande skolmat ser jag som en del i lösningen när det kommer till att få fler kompententa kockar in i branschen. Det finns många barn vars enda restaurangupplevelse sker i skolmiljö och en skolkock som inspirerar ett barn till kockyrket har gjort en lika stor gärning som elevens lärare.

    5. Mindre loggor på restaurangmerch.

    Okej, jag älskar restaurangmerch men om jag ska köpa det måste jag kunna använda det utan att bli en vandrande reklampelare. Håll det på en ”de som vet, de vet”-nivå. Mindre loggor, mer värde.

    Stefan Superti

    Stefan är Kronfågels Head Chef och gastronomiskt ansvar. Han jobbar med både koncept och produktutveckling för produkter till storkök och konsument. Han har en gedigen restaurangbakgrund men han har varit jobbat på Kronfågel i flera år. Förutom kock är han en stor serie-fantast och delar med sig av sina bästa tips och annat kul under reklampausen i Kronfågel Professionals podcast Kinabongen.