Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Sockerfritt som tillväxtmotor inom läsk

Coca-Cola, Fanta och Sprite är Sveriges populäraste varumärken inom läsk och med det breda sortimentet finns det något för alla!

Sockerfri läsk fortsätter öka i försäljning och bidrar med mest tillväxt eftersom allt fler konsumenter vill göra hållbara val – 80% försöker begränsa sitt sockerintag. Detta gäller inte bara Coca-Cola utan även inom smaksatt läsk där vi ser att sockerfri Fanta och Sprite ökar kraftigt och står för 44% av värdetillväxten inom sockerfri smaksatt läsk.

Smaksatt sockerfri läsk köps av medveten och köpstark kundgrupp. De som konsumerar sockerfritt köper mer och oftare, därför är det en viktig kundgrupp att fånga för att öka försäljningen. Vidare ser vi att kvinnor och män i åldern 18-39 överindexerar. Även singelhushåll, flerhushåll och barnfamiljer är viktiga kundgrupper. Konsumenterna bor i hela Sverige men överindexerar i storstäder.

Dryck är en expanderbar kategori då det är relevant vid många olika tillfällen, såsom till maten, för att pigga upp och när vi kopplar av – glöm inte fylla på lagret för att vara redo när törsten slår till hos gästerna!




- Nästan 
en miljon nya hushåll har börjat köpa sockerfri smaksatt läsk senaste fyra åren

- Om tre år är nästan 
hälften (47%) av all smaksätt läsk sockerfri

- Sockerfria Fanta och Sprite 
väljs oftare än konkurrenterna där de finns

Coca-Cola, Fanta & Sprite

Coca-Cola i Sverige arbetar på flera sätt för att underlätta för konsumenter att sänka sitt sockerintag och göra mer hållbara val:

- Minska mängden socker i dryckerna. I Sverige har den genomsnittliga mängden tillsatt socker i dryckesportföljen minskats med mer än 35 procent sedan 2010

- Satsa på sockerfria produkter. Coca-Cola i Sverige fortsätter att utveckla sockerfria produkter och sortiment för att möta och tillfredsställa olika behov och önskemål

- Erbjuda mindre förpackningar. Att erbjuda förpackningsstorlekar som passar vid olika tillfällen är ett sätt att uppmuntra konsumenter att sänka sitt sockerintag

- Tydlig information. Det ska vara enkelt att se på etiketterna vad produkterna innehåller och vad näringsinnehållet är. Genom transparens är det möjligt för konsumenten att göra mer medvetna val

- Ansvarsfull marknadsföring. I marknadsföringen främjas främst sockerfria produkter och ingen direkt marknadsföring görs till barn under 13 år.