Andreas sitter vid sitt skrivbord på andra våningen i de ljusa lokalerna i Årsta i Stockholm. De 13 000 kvadratmeterna har nu blivit hem inte bara för lagerhållning, utan också förädling av nästan allt som växer. Nyskördad Gotlandssparris, skivad bifftomat eller krispig fänkål, allt passerar Andreas och hans kollegor. Här granskar specialisterna noggrant, försäkrar sig om att det som skickas vidare håller måttet. Kvaliteten på frukten och grönsakerna är helt central i alla delar av verksamheten.
– Utan den fungerar ingenting. Kockarna vi levererar till måste veta att det de får från oss alltid är färskt och gott, svårare än så är det faktiskt inte, säger Andreas.
Han har haft sin roll i snart ett år, men har alltid jobbat med mat.
– Jag har alltid älskat att experimentera med smaker. Men det har gått så långt att mina barn brukar klaga på mig, för när de får en rätt som de verkligen älskar vet de att de aldrig kommer kunna få exakt samma igen. Så blir det när man aldrig följer några recept, säger han med ett skratt.
Lång erfarenhet av restaurangbranschen
Under mer än 25 år i branschen, främst inom detaljhandeln men även som kock, styckare och restaurangägare, byggde han upp den kunskapsbank och det kontaktnät som är nödvändig i den nuvarande rollen.
– Men det är jag verkligen inte ensam om. Alla vi som jobbar här har den kompetensen och lång erfarenhet från köket. Men framförallt så brinner vi sjukt mycket för det här, precis som kockarna och krögarna gör. Det är därför vi kan förstå exakt vilka grönsaker de behöver och ordna fram dem snabbt. En stor del av vårt jobb handlar om förmågan att hela tiden lösa problem: när en restaurang behöver sina morötter eller sparrisar i ett mått som ingen annan har, så löser vi det, säger Andreas.
– Och när en kund häromdagen ville ha sparrisresterna till soppa så tog vi såklart till vara på dem med. Det är ett tänk som vi försöker ha i allt vi gör här i Årsta, fortsätter han.
Egen import av färskvaror
En annan anledning till att Andreas tror så starkt på den nya modellen är den egna importen. Han pekar ut genom fönstret. Varje morgon klockan sju stannar en lastbil där nere på parkeringen, efter att ha lämnat Helsingborg under natten, lastad med alla möjliga frukter och grönsaker från både nära och fjärran. Precis allt har valts med omsorg.
– Det kan verka som en liten detalj, men att vi har totalt självbestämmande över en sådan leverans är en otrolig fördel. Det gör att vi kan ta in precis det kunderna behöver, när de behöver det och aldrig behöver förlita oss på någon annan, förklarar han.
Specialistkunskap samlas i Årsta
I sin roll som platschef fick han möjligheten att förena sin passion för hantverket med viljan att hjälpa sina tidigare kollegor och deras restauranger växa. Nu när allt fallit på plats – och förädling av frukt och grönt, kött och fisk finns på samma plats – har han märkt hur samspelet och utbytet av kunskap förenklats av att specialisterna arbetar så tätt ihop. I slutändan gynnar det kunderna.
– Det roliga är att det här är en resa som bara påbörjats. Men redan nu har allt blivit mer effektivt när allt kan gå med samma leverans. Kunden behöver inte beställa från olika leverantörer som i sin tur har olika villkor och leveranstider. Det sparar tid och blir en bättre affär för kunden, förklarar han.
Goda relationer är a och o
De goda relationer Andreas och hans kollegor skapat med leverantörer och producenter är en annan grundförutsättning för att kunderna ska kunna få precis den vara som passar allra bäst. Kunskapen relationerna för med sig hjälper också när specialisterna ska bidra med råd till kunderna. Det gäller inte bara val av produkt – utan också i vilken form den kan levereras förädlad direkt till restaurangen. Andreas har tydligt märkt hur behovet ökat de senaste åren när många kockar har svårt att få ihop ekonomin.
– Pandemin blev väldigt kostsam för restaurangerna och inte bara för att gästerna inte fick komma. Det försvann också mycket kompetens när kunnigt folk lämnade branschen för att göra annat, så många restauranger kan inte ens hitta tillräckligt med personal för att sköta prepp själva på ett bra sätt, säger han.
Stor fördel att beställa förädlade produkter
Det finns också dolda kostnader som restaurangerna faktiskt kan slippa, säger han.
– Många räknar bara på ett kilopris för varje råvara som ingår i en rätt. Men när stora delar måste skäras bort blir kalkylen plötsligt en helt annan och kostnaden för varje tallrik stiger kraftigt. När restaurangerna köper färdiga produkter från oss kan de helt plötsligt få veta exakt hur mycket de får för varje krona och planera därefter. Dessutom utan att behöva hantera massa svinn.
Och nu när specialisterna i Årsta hackar, skär och strimlar grönsaker och frukt är förhoppningen att det ska ge Sveriges kockar mer frihet att både förfina det kreativa hantverket och föra det framåt.
– När man har grymma kockar så är det inte bara ett slöseri med resurser att de står och hackar lök, det gör ju också att de inte får tid att göra det de är bäst på. Det vill vi förändra vilket vi tror gynnar hela branschen, men också hantverket vi älskar, säger Andreas Andersson.