Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Nudging – en knuff i rätt riktning

Viljan av att leva hållbart är större än någonsin. Men ofta finns det ett gap mellan intentionen och hur man faktiskt beter sig. Beteendeexperten Niklas Laninge tipsar om hur man hjälper restauranggästerna mot hållbara val.

– Många har intentionen att äta mer hälsosamt, äta mindre kött och träna mer, men situationen man ställs inför gör att man agerar annorlunda. Att ställa frågan om plusmeny på en hamburgerrestaurang, en typisk sådan sak där gästen inte har för avsikt att äta mer, men ställs inför en sådan fråga. Då blir det svårare att agera i linje med hur man vill göra, menar Niklas.

Nudging

Niklas Laninge är utbildad psykolog och leder ett team av beteendevetare som hjälper företag att, genom psykologi och beteendeinsikter skapa bättre produkter och tjänster. Han var den första i Sverige som började arbeta efter metoden nudging, som handlar om hur man kan påverka människors beteenden i en viss riktning. Ett av de mest kända exemplen på nudging finns på flygplatsen i Amsterdam. Där man ristat in en fluga i pissoaren som minskat problemen med att folk kissar utanför, eftersom de försöker att pricka flugan istället.

– Nudging är ett bra verktyg att ta till för att hjälpa människor att faktiskt göra det man vill göra.

Hur gör man det lätt för gästerna att välja rätt?

– Som krögare kan man börja med att ställa sig frågan, vad är det vi vill att våra restauranggäster ska köpa lite mindre av för att öka vårt hållbarhetsarbete? Är det till exempel att minska animaliska proteiner, ja då skulle man kunna fronta det vegetariska mycket mer. Vi vet att rätter som är högre upp på menyn säljer mer. Det handlar om att förändra så att de gröna och hållbara valen blir lättare för gästerna att välja.

Genom att ta till olika nudging-knep i vardagen kan konsumtionen av icke hållbara produkter minskas. Niklas ger exempel på take-away kulturen i Storbritannien, där man börjat fråga om gästerna behöver engångsbestick, istället för att bara skicka med dem per automatik. Något som har minskat användningen av engångsbestick avsevärt.

– Att en så enkel fråga kan göra så stor förändring. Vi har gjort lite samma typ av projekt med engångsmuggar. Idag frågar många caféer om gästerna vill ha kaffet som take away, men om de inte frågar så får ju gästerna kaffet i en keramikmugg istället och konsumtionen av pappmuggar minskar. Samma sak vid bufféer, att göra keramikmuggar lätt att tillgå och att man måste be om pappmuggar, menar Niklas.  

Hållbara finkrogar

Men grundförutsättningarna ser olika ut för olika restauranger med varierande erbjudanden och målgrupper. Krogar med högre ambitioner har ofta högre nivåer på material och råvaror något som ibland kan krocka med hållbarhetstänket. Här menar Niklas att man måste våga experimentera.

– Det finns många situationer där premium och hållbart går hand i hand. Att köpa in linneservetter för att man vet att det uppskattas av målgruppen men också för att det är mer miljövänligt än pappersservetter och förhöjer själva upplevelsen. Jag ser det ofta ur ett väldigt experimentellt perspektiv, att man får testa sig fram och gå på magkänslan. Våga införa mer hållbara alternativ under några veckor och se hur gästerna reagerar.

Kan man förändra något i lokalen för att driva gästen mot hållbara val?

– Jag brinner ju lite extra för att få bort engångsmuggarna och ändra vår lattekultur här i Sverige mot en mer italiensk espressokultur. Take away är ju såklart lönsamt för caféägarna, att gästerna inte sitter och tar upp platser och sörplar på en alldeles för stor latte. Kanske kan man istället introducera fler ståbord och barplatser för att uppmuntra till ett beteende om att ta en kaffe i 10 minuter och sedan gå.

Två enkla förändringar och en kreativ tillämpning

  1. Lägg proteinerna sist på buffen. För när man väl är framme vid proteinet så är det väldigt trångt på tallriken och man tar då mindre kött per automatik.
  2. Kör vegetariskt som standard. En klassiker vid konferenser numera är att erbjuda vegetariskt som standard och gästerna måste istället ta ett aktivt beslut om de vill ha kött, vid frågan om kostval. Här har man sett otroliga skillnader där uppemot 90 procent då väljer vegetariskt.
  3. Ta betalt i vikt. Restaurang K-märkt i Stockholm har tillämpat en smart psykologisk affärsmodell som handlar om att laga mat av svinn. Som gäst vet man inte vad som serveras för dagen och det blir ett slags tombola varje gång man går dit. Här tar de även betalt i vikt och efter ett par gånger så lär sig gästerna hur mycket de ska ta som i sin tur minskar svinnet på tallriken. En idé som det är kreativ världsklass på.

Niklas Laninge

Yrke: Psykolog, föreläsare och författare.

Böcker: Beteendedesign, Beslutsfällan och Digitala beteenden.

Aktuellt: Håller öppna utbildningar om beteendedesign, beteendeinsikter och nudging.

Vill du veta mer om Niklas och beteendeinsikter hittar du hans nyhetsbrev här:

Sveriges populäraste nyhetsbrev om beteendeinsikter