At your Service
Sarah Lindstrand Mboge är vinnare av Årets Stellaservis 2021. Utveckling, ansvar och att ha roligt på jobbet, är tre viktiga ingredienser när det kommer till servitrisyrket.
-Det som är så roligt med den här branschen är det höga tempot och att man jobbar i team. Det är ett socialt yrke där man har möjligheten att träffa alla olika typer av människor, säger Sarah.
Intresset för mat och dryck har alltid funnits där och redan i 12-årsåldern hjälpte hon till på sin brors café. Efter flera år som servitris på olika restauranger bestämde sig Sarah att det var just dryck hon ville fördjupa sig i. Som färdigutbildad sommelier på Restaurangakademien i Stockholm började hon ge vintips i Aftonbladet och håller numera även i vinprovningar för företag.
Hur viktig är servitrisers kunskap i dryck?
-Kunskap om vin kommer ofta som ett naturligt intresse när man jobbar som servitris. Visst, det är ganska många som kommer och går, men jag tror att om man verkligen har ett intresse för mat och dryck så blir det naturligt att man vill lära sig mer om det som serveras. Man behöver nödvändigtvis inte vara utbildad sommelier för att ha tillräckligt med kunskap, menar Sarah.
Som ett kvitto på hennes framgång kammade hon 2021 hem priset i kategorin Årets Stellaservis, på Stellagalan – en gala vars syfte som är att lyfta kvinnliga förebilder inom den gastronomiska branschen. Hon prisas bland annat för att vara “följsam som en kameleont och läser av sina gäster på ett finstämt sätt”.
Vad betyder Stellapriset för dig?
-Jag är jättesmickrad och har nästan svårt att ta in det. Det är verkligen en ära att ha fått det priset. Jag har jobbat mycket med kvinnor i positionsroller och det är jag väldigt tacksam för. Men vi behöver vara ännu fler.
Vad är viktigt för att trivas på jobbet?
- Att utvecklas i ett yrke som annars lätt kan bli monotont. Att man ska få ha sina egna små projekt och att man får olika typer av både interna och externa utbildningar så att man utvecklas inom mat och dryck, det är jätteviktigt.
Idag står branschen inför stora utmaningar med att ens hitta personal och många arbetsgivare har större krav på sina anställda, både när det kommer till erfarenhet och utbildning. Samtidigt har pandemin gjort att allt fler har sett sig om efter jobb i andra branscher eller börjat plugga.
- Många som börjar nu är helt nya i branschen och som arbetsgivare är det viktigt att förstå att de inte har rätt kunskap från början. Det finns också många sociala projekt som man skulle kunna samarbeta med för att få in personal, exempelvis anställa gymnasieungdomar som kommer med ett tillfälligt uppehållstillstånd, och har 6 månader på sig att hitta ett jobb. Det vet jag restauranger som har gjort. Då gör man en samhällsviktig gärning samtidigt som man får in bra personal
Vad tror du behöver förändras för att locka fler till yrket?
- Massor! Eftersom det är så fysiskt krävande så behöver vi också lära oss att ta hand om våra kroppar. Man ska inte bara kämpa sig igenom jobbet för lagets skull. Visst, det är ett lagarbete men ingen ska behöva bränna ut sig på grund av sitt arbete. Jag tror även det är viktigt att få lite mer ansvar över sig egna arbetsplats, att känna att man får bestämma mer, får mer pondus helt enkelt. En skälig lön är såklart jätteviktigt, lika så att folk är anslutna till facket o har ett starkare anställningsskydd.
Sarah Lindstrand Mboge
Gör: Frilansande vinskribent, håller i vinprovningar för företag, jobbar på krogen och pluggar journalistik.
Aktuell med: Vinexpert i Aftonbladets bilaga Godare
Restaurangjobb i urval: Svartengrens, Svartsö krog, Tyge & Sessil och Sager + Wilde.
Dina bästa tips för en lyckad service?
1.Var dig själv.
2.Ha rolig på jobbet, det speglar av sig på alla.
3.Var nyfiken och våga ställa frågor