Lär känna fördelarna med våra egna varumärken
Trygga och prisvärda produkter i tre kvalitetsnivåer. Det får du med våra egna varumärken Essentials, Classic och Premium. Men vad betyder det? Menigos chef över egna varumärken, Åsa Wickholm, reder ut begreppen.
"Vi vill göra det enkelt"
— Under varumärket Sysco har vi tre tydliga kvalitetsnivåer, Essentials, Classic och Premium som står för bra, bättre och bäst. Eftersom Menigo ägs av Sysco, världens ledande aktör inom foodservice, så säkras kvaliteten via en av de mest omfattande och ambitiösa kvalitetsprocesserna på marknaden. Vi har nu dessutom möjlighet att få tillgång till en ännu bredare produktportfölj.
Varför gör Menigo denna satsning?
— Vi vill göra det enkelt för våra kunder att kunna välja vilken kvalitetsnivå man vill ha. Eftersom vi nu rensar upp i vår varumärkesportfölj, från det ganska spretiga sortimentet till ett grundvarumärke Sysco, så skapar det också en tydlighet i produktportföljen.
Fördelar? Bland annat prisvärdet!
Fördelar med att välja Menigos egna varumärken?— Genom våra egna varumärken erbjuder vi våra kunder ett bättre prisvärde, det vill säga lägre pris för samma kvalitet eller till och med bättre kvalitet till samma pris. Våra kunder kan känna sig väldigt trygga med att dessa produkter är kvalitetssäkrade i två led, både på produktnivå och hos leverantörerna där fysiska revisioner görs, vilket är något helt nytt. Kvalitetssäkringen är därför ännu mer omfattande nu än vad vi har gjort tidigare.
Hur ser planerna ut framåt?
— Idag har vi ett sortiment med våra egna varumärken på ungefär 1 100 artiklar och av dessa så kommer runt 1 000 artiklar att konverteras till Sysco varumärket. Konverteringen innebär att kvaliteten testas och produkterna får ny design. Framåt kommer vi även att lansera mellan 50 och 150 helt nya produkter per år som vi inte har i portföljen idag. Det kan t. ex.handla om italienska Arezzio, asiatiska Jade Mountain och kaffevarumärket Citavo.
Svenskt och lokalt
Det finns många anledningar att välja svenskproducerad mat: Korta leveranskedjor, ökad transparens och spårbarhet, ansvarsfull användning av bekämpningsmedel och god djuromsorg. Av dessa anledningar produceras många av våra egna varor i Sverige. Att arbeta lokalt med att bland annat ta fram bröd är ett medvetet val. Bröd är inte den produktkategori som har den största miljöpåverkan i produktionsledet så där blir transporterna en stor faktor att arbeta med för att få ner produkternas påverkan på miljön.
Kvalitetssäkrat
Våra produkter från Sysco Essentials, Sysco Classic och Sysco Premium är märkta med ovanstående logotyp. Det är en märkning som visar att produkten är kvalitets- och livsmedelssäkrad av branschens största kvalitetsteam. Vi granskar produktens innehåll samt gör revisioner både skriftligt och på plats i fabrik. Dessutom genomförs regelbundna återbesök hos alla våra leverantörer. En kontroll som görs genom hela kedjan – från utveckling till färdig produkt, för att du som kund ska få en trygg och kvalitativ upplevelse varje gång.