Från en matnörd till en annan
Att vara matnörd – för det är faktiskt precis vad vi är – innebär ett aldrig sinande intresse för att hitta de bästa produkterna på marknaden. Men hur vet man vad som är bäst, och går det att mäta kvalitet? Svaret är ja!
Våra egna varumärken Sysco Essentials, Sysco Classic och Sysco premium erbjuder ett brett utbud av svenska och internationella produkter i tre kvalitetsnivåer. Alla kvalitetsgranskade och klassificerade efter gemensam standard.
– Menigo är en del av Sysco, världens största foodservice-aktör, berättar Erika Rapp, Menigos chef för kvalitet och utveckling. När vi nu lanserar Sysco Brands är det med världens ledande kvalitetsavdelning i ryggen.
För att en produkt ska kvalificera sig som ett av Sysco-varumärkena finns strikta kriterier uppsatta. Noga, noga väljer Menigo ut och testar hundratals produkter och jämför mot definierade riktvärden.Här utvärderas smak, doft och konsistens. Man bedömer utseende, storlek, jämnhet och ger helhetsomdöme. Granskar att innehåll och näringsvärden stämmer överens med produktbeskrivningen. Erfarna kockar bedömer funktionalitet och tittar på hur produkten beter sig vid tillagning. I teamet ingår också produktutvecklare, kvalitetsansvariga och kategoriansvariga.
– Kvalitet är så mycket mer än smak. Det är mätbart. Hur beter sig produkten vid tillagning? Hur mycket vätska släpper den ifrån sig vid upptining? Produkterna i Sysco Brands garanterar en jämn kvalitet rakt igenom. Ska man till exempel steka fyratusen köttbullar är det viktigt att alla är ungefär lika stora och inte faller isär.
En köttbulle blir till
Nya Sysco Brands-produkter utvecklas tillsammans med kockar, och börjar med att ett behov har identifierats.
– Vi kanske behöver köttbullar i en viss kvalitet men till ett bättre pris, inför en upphandling. Eller att det saknas en produkt i någon nivå, kanske en köttbulle i Premium-nivå. Hur ska den vara, ska den kännas hemlagad, ska den innehålla ägg och äkta grädde?
En detaljerad produktbeskrivning tas fram, offerter tas in, leverantörer skickar in prover, och testerna tar vid.
– Kvalitetsbedömningen är det roligaste momentet. Ibland behövs flera testomgångar tills vi är nöjda med produktens kvalitet. Köttbullen borde kanske ha fastare konsistens? Grövre mald färs? Mindre lökbitar? Här har vi hela tiden tät dialog med leverantören.
– Vi involverar gärna våra kunder i utvecklingen. Till exempel har en pannkaka testats ihop med en av våra rikstäckande kunder. Och alldeles nyligen har vi haft flera skolklasser som provat potatisbullar.
Trygghet för offentlig verksamhet
Våra egna varumärken innebär en större trygghet. Inte minst för aktörer inom offentlig verksamhet. Alla leverantörer förbinder sig att följa Menigos uppförandekod, och kvalitets- och miljöpolicy. Höga krav ställs också på att producenterna kan visa att de systematiskt arbetar med kvalitet och produktsäkerhet.
– Skolor, omsorgsboenden och kommuner har andra regler att förhålla sig till än privatmarknaden, inte minst i upphandlingar. Bland annat verifierar vi att specifika hållbarhetskriterier uppfylls på artikelnivå, till exempel kopplat till antibiotika, djuromsorg och förpackningar. Och vi gör revisioner och besöker alla leverantörer för att säkerställa att våra höga krav efterlevs.
Löpande lansering i e-handeln
Produkter lanseras successivt under hösten. Först ut är sylter, majonnäs, oljor, charkprodukter och ägg.
– Med våra Syscoprodukter kombinerar vi styrkan i det lokala med kraften i det globala, säger Erika. Därför är det extra kul att de första produkterna är svenskproducerade. Det stärker den svenska marknaden och är en viktig del för oss på Menigo!
Menigos chef för kvalitet och utveckling Erika Rapp är kock, livsmedelsagronom och Doktor i Måltidskunskap.
“Med våra egna varor har vi kontroll över hela processen och kan ställa högre krav på produkterna.”
/Erika Rapp, kvalitet- och utvecklingschef Menigo
Calling Houston!
Mitch Gilgour, Senior Director, Food safety & Quality Assurance, Sysco
“Taste, nutritional value, usability of the product – the quality tiering is based on facts. Not on brands, price or market.”
/Mitch Gilgour, Senior Director, Food Safety and Quality Assurance Sysco
Som senior director of food safety and quality assurance och fyrtio års erfarenhet av kvalitetsarbete är Mitch Gilgour ansiktet utåt för den gedigna kvalitetsstämpel som Syscos noggranna klassificering står för. Under våren reste han från Syscos huvudkontor i Texas till Restaurangakademien i Stockholm för att utbilda det svenska Menigo-teamet i Syscos process för kvalitetsbedömning och nivåindelning.
Varför är det så viktigt med kvalitetsbedömning? Skiljer det sig åt i olika länder?
– Det viktigaste är att vi får ett gemensamt ramverk för att mäta alla aspekter av kvalitet. Syscos varumärken utvärderas efter samma kriterier oavsett om det är USA, Frankrike eller Irland. Det kommer alltid finnas skillnader mellan länder; i matkultur, ekonomi, produktionsskala etc, men kvaliteten bedöms efter samma kriterierer.
Du reser runt i världen för att implementera Syscos kvalitetssystem, och provsmakar tusentals råvaror och produkter. Hur är det att bedöma något man inte gillar?
– Man lär sig snabbt att sätta sina personliga preferenser åt sidan. Men ibland är det såklart utmanande. I Frankrike bedömde vi till exempel ett tiotal varianter av "andouillette". En klassiker tyckte fransmännen obekymrat. Det är alltså en korv bestående av inälvor från gris, bland annat den muskel som styr utgången så att säga…
I Sverige provade jag kaviar! Det finns definitivt inte på våra amerikanska frukostbord, och är en smak som jag tror man måste lära sig uppskatta.
Kvalitetsbedömningen tar inte hänsyn till miljömärkningar eller hållbarhetscertifieringar. Varför inte?
– Hållbarhet är ett viktigt område för hela Sysco. Genom vår storlek och position i branschen kan vi också påverka och vi berättar gärna om vårt arbete. Men att mäta kvalitet hänger inte ihop med hållbarhet. I sortimentet finns både ekologiska och icke-ekologiska produkter och vi välkomnar givetvis fler miljöcertifierade produkter. Vi behöver alla se till att vi har en värld att leva i, idag och imorgon.
FAVORITER OCH ARTIKELNUMMER
Brakes kommer att på sikt fasas ut och ersättas av Sysco Essentials, Sysco Classic och Sysco Premium. Chansen är då stor att dina favoritprodukter kommer att dyka upp i ny kostym.De artiklar i vårt befintliga sortiment som genomgått och klarat kvalitetstester och leverantörskrav kommer att få ny kostym med start i höst. För enkelhetens skull behåller de då sitt artikelnummer. Samma fina innehåll men i ny design.
EN KVALITETSVARA FÖDS
Läs mer om stegen i vår omfattande produktutvecklingsprocess och följ en produkt från det att ett behov uppstår till det att en färdig produkt finns på lagret redo för säljstart i vår e-handel. Läs mer om vår process